Zákazník si svého realizátora může vybrat, ale naopak to mnohdy bohužel nejde!!!
Realizace zakázek děláme již 25let v místě i okolí, tentokrát se stalo něco, co opravdu nelze ani v nejhorším snu vymyslet.
Snažíme se maximálně vycházet zákazníkům vstříc, vždy se může objevit nespokojený, ale i přesto se dá vycházet lidsky a dohodnout se. Tentokrát to nešlo a moje sociální cítění vůči zákazníkům v podnikání mě doběhlo….
Stalo se…
Naší Zákazníci jsme udělali 3 cenové nabídky, načež si vybrala jednu z nich na základě svých finančních možností. Začala si vyřizovat dotaci “zelenou úsporám”, což obnášelo mít stavební dozor. Vzala si místního velmi známého projektanta pana inženýra, který ji projektoval i do střechy vikýř. Zákaznice dostala smlouvu a zálohovou fakturu na materiál, který byl v té době ve slevě. Zálohu zaplatila a těsně před zahájením stavby mi zákaznice sdělila, že smlouvu bude přepracovávat kamarád známý právník. No co, takže jsme čekali na její verzi. Už to mohlo být zarážející, nicméně vždycky nabízíme možnosti, aby zákazník si svou smlouvu v klidu doma přečetl a dohodneme se, co se mu tam nelíbí a to se upraví. Smlouvu jsme dostali, až druhý den realizace stavby (takže zaplatila zálohu a vůbec jí nevadilo, že smlouvu nemá podepsanou, zřejmě od samotného začátku věděla, že smlouvu si vytvoří sama), tlačila na zahájení a přitom smlouva stále nebyla. První den realizace přišel stavební dozor (projektant i dozor byl tatáž osoba) a tvrdil, že nemá žádné podklady k realizaci střechy, tak jak má stavbu dozorovat. Zákaznice mu odeslala naši nabídku, ale možná omylem jinou, než na které jsme se domluvili a která byla ve smlouvě. Odeslali jsme smlouvu a rozpočet jejímu dozoru tedy sami, aby věděl čeho se má držet.
Začali jsme na zakázce dělat. Kolega, který minimálně již 15 zakázek pro mě udělal, kromě toho, že pracuje sám na sebe již více než 20 let je velice šikovný klempíř pokrývač a tesař zároveň.
A začalo peklo. Zákaznice chtěla sundávat původní krytinu, která se drolila už v ruce po jednom kuse ze střechy, což nebylo možné. Sklon střechy je více než 45° a je velmi nepřístupná z obou stran. Začala nám vysvětlovat, že se nesmíme na zahradě roztahovat, což v stísněném prostoru nešlo a tak dále a tak dále…Pokrývač udělal dírku do folie, což se stává, kterou samozřejmě by přetěsnil, ale už byly fotky a i když přetěsnil fotky zveřejnili. Po 3 dnech práce pokrývač byl natolik zdeptaný, že mi sdělil, že na zakázce s těmito zákazníky dál pokračovat nechce. V té době v létě v sezóně jsme měli rozpracované další zakázky, takže jsme nemohli jiné pracovníky na tuto zakázku uvolnit, začali jsem hledat možnosti. Také jsme s právníkem začali řešit, jestli podle smlouvy nemůžeme od zakázky odstoupit a vrátit zálohu, jelikož komunikace byla velmi složitá, téměř nemožná. Podle smlouvy jsme museli bohužel v díle pokračovat a dodělat. Načež zákaznice vyhodila také stavební dozor /inženýra projektanta/, později jsme se dozvěděli, že přestože jí vyřizoval zelenou úsporám a dělal podklady pro projekt pro stavební úřady, požaduje i po něm peníze zpět. Tvrdila, že stavební dozor jim bude dělat kamarád klempíř. Ten přišel jednou a už víckrát ne, což je jeho povinností, rovněž deník nikdo nikdy nepodepsal.
že by záměr?
ale pojďme dál…..
Nebudu popisovat jednotlivé dny, to by jsme tu byli dlouho. Zkrátka jsme dodělali první půlku střechy, zákaznice uhradila druhou zálohu, přestože nepodepsala předávací protokol na jižní stranu střechy, aby mohla FVE panely usadit. Tvrdila, že jí dodavatel FVE panelů tlačí na termín montáže a položili nám na nedokončenou zakázku panely. Realizátor montáže FVE panelu nám udělal díru do rýny, jelikož mu tam něco spadlo. Stane se a v klidu jsme se dohodli, že to opravíme my při dokončovacích pracech. Realizátor FVE panelu nám potvrdil, že byl od zákaznice tlačen do termínu, jinak on měl několik termínů, dělá totiž pro INNOGI a je schopný montovat i v horším počasí.
Klempíř, kterého jsme dosadili na místo prvního, měl předem naplánovanou zaplaceno dovolenou, což před započetím práce u této zákaznice sdělil, tak jsme se dohodli, že budeme po dovolené pokračovat. Tady bychom mohli sdělit, že jsme oslovovali několik místních Klempířů i v okolí Opavy i Ostravy, aby tuto zakázku převzali, jelikož jsme kapacitně v té době měli nasmlouvané zakázky a když jsme sdělili o kterého zákazníka se jedná, nikdo zakázku nechtěl dělat. Nic z toho podotýkám by nebylo, kdyby původní klempíř to psychicky nevzdal po nátlaku zákaznice, jelikož tento klempíř je výborný i zároveň pokrývač a tesař. Takže vlastně tato kompletní zakázka mohla být do 14 dnů maximálně do 3 týdnů hotová!!!
Do toho nám spadly jiné věci těžkosti než jen zákaznice a její rodina. A to povodeň !!!!!!!!!! sice se nestalo nic u této zákazníce, ale měli jsme znepřístupněny cesty, aby se mohli naší pracovnici na tuto zakázku dostavit. Potřebovali jsme k dokončení díla také plošiny, bohužel v Krnově zůstaly pouze dvě plošiny schopné provozu, které nebyly pod vodou a ty pracovaly na opravách po povodních. Platili jsme drahé plošiny, které přijely z větší dálky a byli jsme odkázáni pouze na termíny, které měli oni volné. Bylo to opravdu o nervy čekání. A stalo se také, že plošině bránil zaparkovaný vůz zákazníka, přesto, že jsme čas příjezdu plošiny avízovali dopředu. Prostě jsme se snažili dělat maximum proto, abychom střechu co nejrychleji dokončili. Střechu jsme dokončili s dohodou, že na jaře se ze severní střechy, kde jsme mimochodem dělali i vikýř, vymění jen plocha plechu. Jelikož k celkové špatné komunikaci a všem potížím se ještě stalo, že nám výrobce, za což nemůže realizátor, vyrobil jiný odstín plechu, přestože výrobní čísla materiálu seděly. Reklamaci odstínu i jiných “nesedících” zámků krytiny nám výrobce písemně uznal, s tím, že krytinu na severní straně na jaře i vymění na vlastní náklady. Hřebenový plech na této střeše je v této chvíli pouze provizorní!
Zákaznice si nás dne 13. 11. pozvala, s tím, že to je poslední termín kdy má do konce roku čas ona a ejhle, tam seděl pán a celá její rodina připravena. Pán se představil jako odborník, získal své znalectví praxí. Střechu polítal dronem, jelikož sklon střechy je opravdu řádný. Začal tvrdit, že těsnění pod latě jsme nedali a to je špatně, tvrdíme, že sklon a skladba střechy to nevyžaduje a neexistující dozor neupozornil. Tato norma je jen na doporučení při této střeše /sklon, skladba/.
Cituji:
Těsnění pod kontrolatě by se mělo použít vždy když hydroizolační fólie leží přímo na měkké tepelné izolaci nebo při malém sklonu střechy což zakázka mezi tyto podmínky nepatří! Zakázka patří v tabulce pro bezpečný sklon podle toho nemusí být ani lepené spoje ani těsnění pod kontrolatěmi. Lokace zakázky nevyžaduje ani zvýšené požadavky! Bezpečný sklon střechy je 22° zakázka má více než 45°.
Jak to ten dron “viděl”, když je to až pod vším tím materiálem? Řekl mimo jiné zákaznici, že i když má výhrady, musí předávání protokol podepsat a výhrady může dopsat. Doporučil, že vzhledem k počasí, jelikož byly neustále větry a vzhledem k uznané reklamaci od výrobce se střecha dokončí jak je, tzn. s provizorním hřebenem /stejně by se sundával/. Zákaznice vysloveně žádala, hlavně, ať je to zakryto do zimy. To co pán poradil, takto se ale neuskutečnilo. Také ji řekl, mimo jiné, že střecha podle něho by měla stát jednonásobek ceny, než jsme podepsali ve smlouvě. Dílo jsme tedy dokončili a poté se už nic nedělo. Zákaznice napsala, že bude mimo do konce roku a hotovo, některým řekla, že jde na operaci, že má pohroužené zdraví kvůli nervů, ale byla na dovolené. Od té doby nás dvakrát zákaznice zavolala kvůli větru, jednou prvního ledna a jednou v prosinci na Štědrý den kdy byly velké vichřice a byly obavy, jelikož plech dělal hluk. Volali jsme my sami hasiče, aby zkontrolovali a jeden uvolněný plech došroubovali. Hasiči sdělili, že střecha je upevněna dobře a nám zakázali na tuto střechu vůbec lézt v tomto počasí. Zákaznice vyběhla v županu, plakala a křičela do obličeje našeho pracovníka nevhodné nadávky, načež zákaznici hasič i policie řekli, aby šla dovnitř do domu.
V průběhu celé té zakázky vlastně chodily neustále SMS zprávy v jakoukoliv denní hodinu od zákaznice i její rodiny a to docela sprosté, výhružné s blijícími smajlíky….atd, rovněž přítel naší zákaznice sprostě nadával v telefonu v 11 hod večer a také, což bylo nejhorší a to se prosím podržte……..Čemuž jsme nechtěli věřit celou dobu, se chlubil rodinný příslušník mé zákaznice v zaměstnání i jinde tím, že napouští lavory s vodou přímo z kohoutku a staví je na různá místa v domě, aby nám dokázal, že nám teče do střechy…. zákaznice se mě také dotázala v mé kanceláři, zda můžu také za její rozbitou přední část jejího vozu /ukázala mi na telefonu fotku/ anebo mi sdělila, že jsme ji odcizil nůžky na zahradě….no prostě už toho bylo všeho opravdu dost. I to, že odhazovali špačky cigaret přímo z okna na zahradu a poté tvrdili, že jsou jen našich pracovníků.
Po novém roce nám zákaznice odpověděla prostřednictvím svého právního zástupce a to, že požaduje zpět veškeré peníze, které nám dala a ještě 100% vyčíslila navíc za sundání panelů, zatečení, demontáž komplet střechy! Doplatit zakázku podle ní ona nemusí vůbec. Ohání se dneska tím, že jsme nedali výše vysvětlené těsnění!
Navíc také jsme nad rámec rozpočtu dali těsnění proti hluku přímo zespodu krytiny. A kde teda byl její stavební dozor v době, kdy chtěla doplnit něco do zakázky, za což nezaplatila ani neobjednala předem? My bychom to těsnění teď tuto chvíli doplnili, I když to zakázka nevyžaduje ale ať máme klid! Jenže to těsnění je úplně naspod celé střechy! A to není možno, zvlášť když sami namontovali tyto FVE panely a tím nám také znemožnili vyměnit okapový plech. Chce tedy střechu sundat a vrátit 200% částky zpět. Zohledňuje zatečení do střechy, které se v průběhu zakázky realizace stalo jednou a to pouze tak, že druhý den ráno nebyl vidět nikde ani flíček…za to chce paní téměř 70tis. Aha možná za ty lavory schválně napuštěné vody (ironie) Chce ať sundáme její FVE panely a celou střechu! Nikdo ji nenutil, aby fotovoltaiku tam dávali, když střecha nebyla převzata.
A na závěr…..poslali na nás televizi, což byl největší šok! Později jsme si vzpomněli, že vlastně televizí strašila už v samotném začátku zakázky. Tak že by záměr jak získat všechny své peníze zpět a 100% navíc? Televize, jak víme, odvysílá cokoliv a samozřejmě, že bude bránit zákazníka, jakožto spotřebitele. Na můj dotaz, zda mám nárok reportáž předem vidět, než bude odvysílána, mi sdělil reportér, že není třeba!!!!!!!! Napsali jsme ofic. Žádost do datové schránky televize, že žádáme o autorizaci. Žádná odpověď doposud.
Je více než jisté, že bude hájit spotřebitele a pokud jim bude k tomu ještě plakat a příběh nafukovat, tak se máme na co těšit!
Končím tedy stejnou větou jak na začátku zákazníka si nevyberete!!!!!
Děkuji těm všem, kteří se dočetli až sem, moc si toho vážím.
A jelikož jsou obrovské tlaky na mou firmu, osobu i rodinu, cítili jsme potřebu se s vámi o tom podělit.
Adresa:
STŘECHY Abíd s.r.o.
Bruntálská 66
794 01 Krnov
Kontakt:
mobil: 777 599 930
email: info@strechyabid.cz
Prodejní doba:
Září - Březen: PO-PÁ: 7.00 - 15.00
Duben - Srpen: PO-PÁ: 7.00 - 16.00; SO: 8.00 - 12.00
Mimo pracovní dobu na zavolání kdykoliv!